Salon Sophie Charlotte

Raum 2

Beyond Books

1. OG

Gastgeberinnen: Daniela Doutch (BBAW, Jahresthema) Lena Hintze (FU Berlin, Temporal Communities), Mandana Seyfeddinipur (BBAW, Endangered Languages Documentation Programme)

Literatur steht nicht immer nur in Büchern, sondern kann sich auch anders zeigen und manifestieren. Die Reihe „Beyond Books“ wirft in Kooperation mit dem Exzellenzcluster „Temporal Communities. Doing Literature in a Global Perspective“ der FU Berlin den Blick auf andere Literaturen und ihre Präsentationsformate. Geschichten können nämlich auch über Knoten, Sandzeichnungen oder Gebete erzählt werden.

20:00

Codes in Knots

in English

The work “Codes in Knots” combines digital design with the study of Quipu. Quipus are technological artifacts most commonly used in the Inca culture that represent information as a system of cords, fibers, knots and colors. Mexican artist Nayeli Vega transfers her research on Quipus into digital and analog formats with their own semantics. This becomes a coding system based on virtual and physical knots for content that addresses the role of women of color in computational design from a feminist and decolonial perspective.

In conversation with Daniela Doutch, Nayeli Vega introduces her project.

21:00

Mariamaschina

Performance und Gespräch

Mit ihrem Projekt „Mariamaschina“ erforscht die ungarische Schriftstellerin Kinga Tóth traditionelle Lebensweisen und -haltungen von Frauen, die heute als heilig oder selig gelten, und denkt sie ins 21. Jahrhundert weiter. Tóth überarbeitet dafür überlieferte Gebetsformen mit visuellen und klanglichen Mitteln, mit Montage und Recycling unter anderem von Haushaltsgegenständen, Devotionalien, Putzmaterialien, Küchen- und anderen Geräten. Die gesammelten Dokumente, Gedichte und Fotografien werden so in moderne „Gebete“ transformiert, die Fake-Liturgie beschwört die Kraft der feministischen Gemeinschaft herauf. Nach der Performance spricht Lena Hintze mit Kinga Tóth.

22:00

Sand Drawings

in English

Elizabeth Marrkilyi Ellis is a Ngaatjatjarra woman born in the bush in the early 1960s nearby Giles Weather Station in the Western Desert of Central Australia. She is a translator, interpreter and teacher of her Western Desert dialects. Between 2012 and 2019 she together with Inge Kral and Jennifer Green created an enduring record of endangered verbal arts in the Ngaanyatjarra Lands communities of Western Australia. They filmed traditional Ngaanyatjarra tjinytjatjunku or mirlpa: telling stories while drawing in the sand or so-called sand drawings with women and girls. In these sand stories we can see how semi-conventionalized graphic symbols drawn on the ground are interwoven with speech, sign and gesture. The installation examines some aspects of the complexity seen in this dynamic graphic and verbal art tradition, illustrating the ways that these different semiotic resources work together to create complex multimodal utterances. In conversation with Mandana Seyfeddinipur the three women introduce their recording project.